Kirjoittanut
Miten asiakkaat löytävät verkkokauppasi?
Toimivan verkkokaupan rakentaminen on ensimmäinen askel kohti menestystä. Mutta mitä toimiva verkkokauppa vaatii, entäpä seuranta ja ennen kaikkea miten asiakkaat löytävät verkkokaupan?
Pitää huolehtia selkeästä navigaatiosta, hyvistä tuote-esittelyistä ja -kuvauksista, mobiiliresponsiivisuudesta, kuvailevista ja hakukoneoptimoiduista tekstisisällöistä, maksutavoista ja visuaalisuudesta. Mutta mitkä ovat seuraavat askeleet, kun halutaan varmistua siitä, että asiakkaat löytävät ostoksille?
Markkinoinnilla herätetään asiakkaan kiinnostus – hyviä mainosmuotoja mielenkiinnon herättämiseen ovat visuaaliset mainosmuodot esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, puhuttelevat kuva- ja videosisällöt sekä tarinallistaminen: millainen yrityksemme on ja miksi tuotteitamme kannattaisi ostaa?
Asiakkaan ostopolku on monimuotoinen, minkä vuoksi onkin tärkeää tavoittaa asiakas hänen polkunsa mahdollisimman monessa eri vaiheessa. Tietoisuus-vaiheessa tärkeää on mielenkiinnon herättäminen, harkintavaiheessa pitäisi olla vaihtoehtona, kun asiakas jo etsii tuotetta. Vertailuvaiheessa voi nousta esiin jakamalla esimerkiksi asiakastarinoita ja arvosteluja. Ostovaiheessa tulee varmistaa helppo ja vaivaton prosessi. Asiakkuuden säilyttäminenkin vaatii usein markkinointia, joten pidäthän tietoisuutta yllä ja muistutat olemassaolostasi myös uusintaostoja ajatellen.
Verkkokauppiaan tehokkaimmat kampanjatyypit
Tärkeimpiä mainosmuotoja verkkokaupan myynnin kehittämiseksi ovat Google SEM -hakusanamainonta sekä kuvallinen Shopping-mainonta. Näiden mainosmuotojen avulla vastaat asiakkaan tarvepohjaiseen hakuun, kun hän tietää, millaisia tuotteita haluaa ostaa, muttei vielä sitä, mistä ostaisi.
Kun yritämme luoda tarvetta tai saada sitä viimeistä askelta kohti ostopäätöstä aikaiseksi, kuvioihin astuu Googlen bannerimainonta sekä sosiaalisen median mainosratkaisut. Erityisesti sosiaalisessa mediassa tuotteesi tarinan ja ominaisuuksien esilletuonti on äärimmäisen tehokasta. Näissäkin mainosratkaisuissa kohdennus on tärkeässä roolissa. Ihminen lukeutuu nettikäyttäytymisensä perusteella yleisösegmentteihin, joiden perusteella näitä mainosmuotoja kohdennetaan. Eli ei ole sattumaa, jos olet pohtinut uusien lenkkitossujen ostamista, ja pian Facebook-etusivusi on täynnä eri urheiluliikkeiden lenkkitossumainoksia.
Oman suolansa kampanjointiin tuo tietysti uudelleenmarkkinointi. Uudelleenmarkkinointia voidaan toteuttaa Googlen kanavissa, sosiaalisen median kanavissa tai markkinoinnin automaation avulla. Uudelleenmarkkinoinnissa tavoite on saada potentiaalinen asiakas, joka on jo käynyt tutustumassa tuotteeseen muttei ole vienyt ostoa loppuun asti, tulemaan takaisin verkkokauppaan ja viemään ostonsa loppuun. Mainosviestillä on uudelleenmarkkinoinnissa valtava merkitys.
Tiedätkö sinä, mitkä mainosmuodot tuottavat liiketoiminnallesi parhaan tuloksen? Tutustu Tagomo Pilottiin, joka avaa kaikki Googlen markkinointikanavat ja mittaa, miten eri kanavat tukevat yrityksesi liiketoimintaa!
Mitkä ovat tärkeimmät mittarit mainonnan tehokkaan seurannan varmistamiseksi?
Verkkokauppiaalle se ultimaattinen tavoite, eli konversio, on ostotapahtuma. Tehokas ja oikein kohdennettu digimarkkinointi eri kanavissa varmistaa, että konversio toteutuu mahdollisimman usein!
Kevyemmät mittarit ovat ostoskoriin lisäykset, maksamisen aloittamiset ja tuotteiden katselut. Erityisesti ostoskorin lisäykset ja maksamisen aloittamiset ovat äärimmäisen tärkeitä mittareita verkkokaupan ostoprosessia ajatellen. Jos nämä kaksi mittaria näyttävät hyvältä, mutta ostoja ei näy, on syytä perehtyä tarkemmin verkkokaupan ostoskoriin ja sen rakenteeseen.
Mitä tehdä, jos tuotteita viedään ostoskoriin, mutta ostosta ei viedä loppuun asti?
Verkkokaupoissa tämä on osittain luonnollistakin, mutta mikäli ostoskoriin jää jatkuvasti suuri osa tuotteista, on tärkeää lähteä selvittämään syitä taustalla. Onko verkkokaupan ostopolku riittävän selkeä ja suoraviivainen, maksutavat kunnossa ja itse maksutapahtuma riittävän yksinkertainen, jotta se voidaan mahdollisimman usein suorittaa loppuun?
Myös markkinoinnin automaatioratkaisut on hyvä ottaa huomioon hylätyissä ostoskoreissa. Automaation avulla saadaan kohdennettua sähköpostimarkkinointia näille käyttäjille, jotka ovat hylänneet ostoskorin – toki lupa suoramarkkinointiin on oltava. Automaatioilla voidaan viestiä alennuskoodeja, tarjouksia tai samankaltaisia tuotteita käyttäjälle, joka ei vielä ole suorittanut ostoa loppuun.
Voiko digimainontaa tehdä itse vai kannattaako se ulkoistaa?
Lähes kaikkea voi opetella tekemään itse, mutta mainonnan tuloksellisuuden näkökulmasta kannattaa pysähtyä miettimään, kannattaako? Digimainonnan trendit ja säätely muuttuvat nopealla tahdilla, ja vaatii huomattavan paljon osaamista ja jatkuvaa kehittämistä, jotta pysyy ajan hermolla.
“Tein itse ja säästin” on kliseinen sanonta, jota jo humoristisestikin viljellään monessa paikassa. Ironia sanonnassa viittaa siihen, että itse tehty ei välttämättä takaa laatua. Lisäksi yrittäjän tärkeimpiä resursseja on aika – onko järkevää yrittää itse myydä, markkinoida, hoitaa tilausjärjestelmää, mahdollisesti kivijalkamyymälää ja pyörittää ylipäätään koko palettia yksin? Etenkin, jos yrityksen sisällä ei ole henkilöresurssia, joka pystyisi käyttämään aikansa pääosin vain markkinoinnin tekemiseen, neuvon kääntymään osaavan kumppanin puoleen.
Mikael Lahtinen, mainostuotantopäällikkö