Tagomon vuosi 2022 oli hienojen hetkien tähdittämä
Huimaa kasvua, aplodeja kerännyt Bisnesluokka-konsepti, palkintomatka Espanjan auringon alle ja kierrepalloja, joista selvittiin.
Kun Tagomon toimitusjohtaja Petri Elovaara muistelee yrityksen matkaa vuonna 2022, suupielet kääntyvät hymyyn.
“Päällimmäinen fiilis on tosi hyvä. Vaikka maailmantilanne vaikutti totta kai meidänkin toimintaamme, vuosi oli silti kokonaisuutena erittäin plusmerkkinen”.
Viime vuosi oli lukuisille yrityksille vaikea ja moni joutui laittamaan jopa lapun luukulle. Elovaara sanoo, ettei ole koko pitkän yrittäjätaipaleensa aikana kokenut vastaavia käänteitä kuin mitä viime vuoteen mahtui.
“Kyllä Tagomollakin tehtiin todella paljon töitä, jotta pääsimme asetettuihin tavoitteisiin. Viime vuosi pakotti miettimään, miten meidän pitää yrityksenä muuttua ja mitä on muutettava, jotta pärjäämme muutosten keskellä myös jatkossa”, Elovaara pohtii.
Vuoden upea startti antoi suunnan
Tagomon vuosi 2022 lähti käyntiin vauhdilla. Ensimmäisen kvartaalin tavoitteet täyttyivät sen verran komeasti, että yritys lennätti henkilöstönsä palkinnoksi Espanjan aurinkoon, Benahavíkseen.
“Nousujohteinen alkuvuosi siivitti meidät hyvään vauhtiin. Tagomon liikevaihto ylitti viime vuonna kolme miljoonaa euroa, kun tavoite oli 2,8 miljoonaa. Tämä on mielettömän upea saavutus, olen todella ylpeä koko porukasta”, Elovaara kiittelee.
Lopulliset talousluvut eivät ole tätä kirjoitettaessa vielä valmistuneet, mutta yrityksen tekemä voitto viime vuodelta asettui noin 200 000 euroon.
“Tagomo on tällä hetkellä hienolla kasvu-uralla. Saimme Asiakastiedon Pohjoismaisen Kasvusertifikaatin (vuodelta 2021), mikä kertoo omaa tarinaansa siitä, että Tagomo on merkittävä tekijä alansa markkinoilla”, Elovaara sanoo.
Vain noin 10 prosenttia yrityksistä täyttää Pohjoismaisen Kasvusertifikaatin kriteerit, joten Tagomo on osa harvalukuista kasvuyritysten joukkoa.
“Tämä kertoo, että olemme tehneet oikeita asioita ja kasvaneet kannattavasti. Tagomo on vakavarainen yritys, saimme viime vuoden aikana kuitattua loputkin yrityksen alkutaipaleella tehdyt merkittävät investoinnit”, Elovaara iloitsee.
Tagomo sai tammikuussa 2022 myös HubSpotin partneruuden.
“Markkinoinnin automaatio on ollut arvokas lisä tuotevalikoimaamme.”
Kehitystyö näkyy arjessa ja asiakkaille
Vuonna 2022 jatkui myös Tagomon tuotteiden ja prosessien kehitystyö. Työtä ohjastaa viime vuonna muodostettu kehitystiimi, joka on tehnyt vakuuttavaa tulosta.
“Panemme edelleen paljon paukkuja kehitykseen, jotta voisimme palvella sekä vanhoja että uusia asiakkaitamme entistä paremmin. Eteenpäin mennään koko ajan”, Elovaara sanoo.
Myös Tagomon asiakastukitiimi otti viime vuonna harppauksia eteenpäin ja sai muutosten myötä myös lisäkäsiä avukseen. Tällä hetkellä kuuden hengen vahvuudella operoiva tiimi palvelee Tagomon yli 1500 yrityksen asiakasmassaa.
“Asiakastukitiimistä on sadellut paljon hyvää palautetta, mikä on koko firman näkökulmasta tosi hieno juttu”, Elovaara kehuu.
Liiketoimintakauppa ja Bisnesluokka-konsepti olivat vuoden 2022 kruunuja
Tagomon tiimi suunnitteli ja lanseerasi viime syksynä Bisnesluokka-konseptin, joka tarjoaa erilaisia tapahtumia yrityksille ympäri Suomen. Ensimmäisessä, lokakuussa järjestetyssä Bisnesluokassa lavalle asteli melkoinen tähtipuhujien kaarti, muun muassa yrittäjä ja mediapersoona Jaajo Linnonmaa sekä start up -sijoittaja ja yrittäjä Kim Väisänen. Tapahtuma keräsi Turun Logomoon 200 yritysmaailman vaikuttajaa.
“Muistan vieläkin sen hetken, kun saavuin tapahtumapaikalle ja näin, millaisen kokonaisuuden Tagomon omat työntekijät olivat rakentaneet. Kaikki oli tehty suuren maailman tyyliin ja vieläpä onnistuneesti. Se jos mikä kertoo tiimin ammattitaidosta”, Elovaara hehkuttaa.
Tagomo Bisnesluokka keräsi kehuja myös tapahtuman kutsuvierailta, jotka kuvailivat tapahtumaa palautteissaan muun muassa seuraavasti: “Aivan upea ja inspiroiva tapahtuma”, “Superhienosti järjestetty”, “Todella hyvät esiintyjät”. Bisnesluokka-tapahtuman EVIN-arvo (EMOTIONAL VALUE INDEX™️) oli huikea 98.
“Tämä kaikki antaa tärkeän signaalin siitä, että olemme tehneet oikeita asioita. Seuraava Bisnesluokka järjestetään maaliskuussa entistä suurempana, joten lisää hienoja hetkiä on luvassa.”
Toinen loppuvuoteen sijoittunut merkkipaalu oli liiketoimintakauppa, jossa Tagomo osti Suomen Luettelomedia Oy:n (Ludia) kotisivuliiketoiminnan.
“Kaupan seurauksena meille siirtyi 216 uutta asiakasta marraskuun alussa. Tämä on hieno juttu.”
Vahva brändityö jatkuu myös vuonna 2023
Tagomon fyysiset konttorit seisovat edelleen sekä Turussa että Porissa, joista jälkimmäinen avasi ovensa toukokuussa 2021. Tagomo on vallannut alaa vauhdilla Satakunnassa.
“Yhtiömme on saavuttanut entistä vankemman aseman Porin ja koko Satakunnan markkinoilla. Meillä on maakunnan alueella jo lähes 300 asiakasyritystä ja Tagomo on nimenä monen huulilla. Tunnettuuden eteen on tehty paljon töitä ja se tuottaa tulosta”, Elovaara sanoo.
Tagomon syksyllä 2021 aloitettu brändiuudistus on ollut myös suuremmassa kuvassa menestystarina. Elovaara sanoo yrityksen brändin arvon olevan selkeässä kasvussa.
“Olen mielettömän ylpeä siitä, että koko brändiuudistus ja kaikki sen jälkeen tehty työ on toteuttu täysin oman henkilöstömme voimin. Tämä kertoo omaa tarinaansa siitä, että meillä on talon sisällä todella vahvaa osaamista.”
Strategia ja suunnitelmat vuodelle 2023 ovat selkeät. Kasvusuunnitelmien laadinnassa ovat olleet tärkeänä apuna Tagomon hallituksen vahvistukseksi viime vuonna liittyneet liike-elämän asiantuntijat Hans Edin ja Jakke Vyyryläinen.
“Haemme alkaneelle vuodelle 30 prosentin kasvua. Strategia on laadittu useaksi vuodeksi eteenpäin, joten suunta on selkeä. Myös rekrytoinnit ovat tänä vuonna tärkeässä osassa, haemme vahvistusta erityisesti myyntitiimiin”, Elovaara tiivistää.
Muiden suunnitelmien lisäksi alkanut vuosi on Tagomon juhlavuosi, sillä yritys täyttää 5 vuotta. Juhlahumua on siis luvassa, mutta siitä Elovaara lupaa paljastaa lisää myöhemmin.