Tutustu uusimpiin tuuliimme

Tsekkaa tarinoistamme, mitä Tagomolla tapahtuu.

Kirjoittanut

Mikael Lahtinen

Julkaistu

16.09.2022

Mainoseurot tuottamaan sosiaalisessa mediassa

Tuntuuko sosiaalisen median mainonta vaikealta ja monimutkaiselta? Eurot valuvat, mutta hyötyä ei näy? Ei hätää, olet siis oikeassa paikassa!

Tiedätkö nykypäivänä, mitä sosiaalisen median mainonta on? Saatat jo tehdä julkaisuja tileilläsi ja ehkä jopa sponsoroida kyseisiä julkaisuja. On kuitenkin hyvä ymmärtää, millä tavoilla saat mainokset tuottamaan maksimaalisen tuoton euroissa tai liideissä. Esimerkiksi sponsoroidut julkaisut eivät ole optimaalinen tapa tähän.  Sosiaalisen median mainonnaksi voidaan nykypäivänä mieltää valtava määrä eri asioita ja kanavia. Kaikista tavoista huolimatta, oikein tehtynä some-mainonta sopii oikeastaan minkä tahansa tuotteen tai palvelun mainostamiseen ja mikä tärkeintä, myyntiin. Mutta, sosiaalisen median mainontaan on myös äärettömän helppoa hukata isoja summia mainosbudjettia.

Sosiaalisen median mainonta on ollut suuressa murroksessa Applen julkaiseman iOS14.5-päivityksen jälkeen. Tämä päivitys on luonut mainonnasta entistä teknisempää, koodinpätkät on saatava oikeille paikoilleen ja parametrit asetettava todellisen datan saamiseksi. Haastavuutta on siis tullut valtavasti lisää. Attribuutiomallit ovat muuttuneet ja seuraamisen kieltäneitä käyttäjiä on vaikeampaa saada kiinni. Kaiken lisäksi Facebookin nimikin on vaihtunut. Nykyään se tunnetaan nimellä Meta.

Sosiaalisen median mainonta on kuitenkin edelleen valtavan hyvä ja tehokas alusta. Tässä artikkelissa avaan sosiaalisen median mainontaa ja jaan vinkkejä erityisesti Facebookin ja Instagramin alustoille.

“Asiakkaamme eivät ole somessa”

Olettamus siitä, että “meidän kohdeyleisömme ei ole somessa”, voidaan heittää käytännössä alasta riippumatta romukoppaan. Erityisesti käsitys somesta nuorten kanavana on vuosia sitten vanhentunutta tietoa ja tämä olettamus alkaa pikkuhiljaa jopa kääntyä päälaelleen. Vuoden 2021 Tilastokeskuksen toteuttamassa vuosittaisessa Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksessa käy ilmi yhteisöpalvelujen käyttöjakauma ikäluokittain. 

Kuten kaaviosta nähdään, sosiaalisen median käyttöprosentti on todella korkea myös 35–54-vuotiaiden keskuudessa, puhumattakaan alle 34-vuotiaiden osuudesta. Kohdeyleisö alustoilla siis on ja pysyy. On myös hyvä muistaa, että usein sosiaalisen median markkinoinnilla saavutetaan kohdeyleisöä, jonka olemassaolosta ei ole vielä tiedetty.

Metan alustojen koneoppiminen ja seuraamiseen liittyvät haasteet ovat isoimpia osia mainontaa, joten koneoppimisen valjastaminen oikein tavoittein on elintärkeää. Pikselin oikein määrittäminen, tavoitteiden priorisointi sekä toimialueiden vahvistus ovat avainasemassa tehokkaan mainonnan tekemisessä. Ilman näitä elementtejä kokenutkin ammattilainen on isojen haasteiden edessä. Jotta valtavan edistynyt koneoppiminen pääsee loistamaan, on sille annettava oikeat tavoitteet päästäkseen näihin tavoitteisiin kustannustehokkaasti, mainostuotto maksimoiden. 

Facebook- ja Instagram-mainonnassa vahvasti koneoppimiseen tukeutuva algoritmi määrittelee usein puolestasi, milloin mainos näkyy ja kenelle. Koneelle on kuitenkin syytä antaa oikeat ohjenuorat parantamaan mainonnan tuloksia.

Kohdennusvaihtoehdot, mainosten luova sisältö, tarinallistamisen mahdollisuus ja brändinomaisen narratiivin rakentaminen ovat Metan alustojen ehdottomia erottautumistekijöitä. On tavoitteesi sitten lanseerata uusi tuote, hankkia puhtaasti näkyvyyttä palveluillesi tai maksimoida myynnin/liidien määrä, Metan alustoista löytyy ratkaisu!

Vaihtoehtoja kohdentaa mainontaa on jopa 15! 

Useimmiten vanhoista kohderyhmäolettamuksista luopuminen ja perspektiivin laajentaminen ovat tuoneet tehokkaita muutoksia mainonnan tuloksiin. Otetaan esimerkiksi luksuskodin tekstiilejä myyvä verkkokauppa. Aiempi olettamus yli 50-vuotiaista pääkohderyhmänä huomattiin nopeasti olevan haastettavissa. Mainontaa kohdennettiin alle 25-vuotiaille juuri ensimmäiseen omaan kotiinsa muuttaneille. Tämä kohderyhmä tuokin nykyään isomman osan verkkokaupan myynnistä kuin aiemmin oletettu yli 50-vuotiaat. 

Look-a-like yleisöt

Kiinnostavimpia ominaisuuksia Meta-alustojen kohdennuksessa ovat look-a-like yleisöt (LAL). Metan koneoppiminen metsästää automaattisesti sille luoduilla säännöillä samankaltaisia yleisöjä aiemmin määritellyistä yleisöistä.

Esimerkiksi sivuston vierailijoista luodusta yleisöstä voidaan koostaa samankaltaisuuteen perustuva yleisö. Tällöin koneoppiminen etsii samankaltaisia käyttäjiä kuin he, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi. Samankaltaisuuksiin perustuvia yleisöjä voi luoda esimerkiksi asiakasrekisteristä, Instagram-seuraajista tai uutiskirjeen tilaajista. 

Näillä keinoilla saadaan erittäin toimiva uusi kohderyhmä, jota ei saada eroteltua asuinpaikan tai kiinnostuksen kohteiden perusteella!

Luova sisältö

Metan ja Instagramin alustoissa on useita vaihtoehtoja sisällölle, jolla voit markkinoida palveluitasi. Valittavina ovat niin kuva, video, karuselli kuin tuoteluettelomainontaa. Brändi ja palvelut saadaan viestittyä potentiaalisille asiakkaille monella eri tavalla, mikä varmasti sopii jokaiselle yritykselle.

Sosiaalisen median kanavissa on nykyään helppo hukkua päivityksiin ja mainoksiin. Onkin siis tärkeää erottautua viestinnässä. Sosiaalisen median kanavissa on erityisen kustannustehokasta kasvattaa brändin tunnettuutta ja herättää piilevää kysyntää tuotteen tai palvelun parissa. Esimerkiksi retkeilytuotteiden piilevä kysyntä on huomattavasti suurempaa kuin juuri nyt retkeilytuotteita hakevat kuluttajat. Erottautuvilla mainoksilla saadaan aktivoitua tämä piilevä kohderyhmä.

Some-mainontaa Tagomon tapaan

Olemme paketoineet kaiken tämän yhdeksi kokonaisuudeksi: Tagomo Pilotti!

Toteutamme Pilotin aikana mainontaa sekä Facebookissa että Instagramissa. Tekemisemme perustuu täysin dataan ja tehtävämme onkin asettaa datan kerääminen ja tavoitteet “kerralla oikein”. Pilotti toimii myös opintomatkana yrittäjälle sosiaalisen median markkinointiin. Istumme kuukausittain alas ja käymme läpi, mitä on tehty ja miksi – tavoitteenamme opettaa sinua!

Varaa tästä aika juttelemaan kanssani ja keskustellaan juuri sinun yrityksesi tarpeista sosiaalisen median mainonnan kanssa!

Jaa artikkeli


Yksi tärkeistä tavoitteistamme on tehdä markkinoinnista ja mainonnasta ymmärrettävää

Me avaamme sinulle digimaailman salat ja tavat markkinoida tuloksekkaasti.

Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!

Yhteydenotto

Pikayhteydenotto

Jätä yhteystietosi, soitamme sinulle ensi tilassa!

Soita Postia