Kirjoittanut
Google lopettaa Analyticsin nykyisen version tuen heinäkuussa 2023
Miksi siirtyä ajoissa Google Analytics 4:ään?
Google ilmoitti 16.3.2022, että Google Analyticsin Universal Analytics -versio (UA) lopettaa datan keräämisen verkkosivuilta 1.7.2023. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että UA ei kerää enää dataa sivuston kävijöistä, toiminnoista tai markkinoinnin toimenpiteiden toimivuudesta tämän päivämäärän jälkeen. Universal Analyticsin historiadata tulee olemaan saatavilla analytiikkaraporteissa kuuden kuukauden ajan.
Muutos on olennainen osa Googlen jo vuosia sitten ilmoittamaa siirtymää kohti uutta Google Analyticsin versiota, Google Analytics 4 (GA4). Uusi GA4-versio tulee korvaamaan lähes 10 vuotta sitten julkaistun edellisen Google Analytics -version (UA).
Mikäli siirtymää kohti uutta GA4-kokonaisuutta ei ole vielä aloitettu, on syytä aloittaa se viimeistään nyt!
Mikä muuttuu?
Universal Analyticsin mittaustoteutus ei toimi muutoksen jälkeen enää millään tasolla. Vain historiadata jää luettavaksi tilille kuuden kuukauden ajaksi. Sivustolla vierailevien kävijöiden liikkeistä tai mainoskampanjoiden kävijöistä ei siis lähde enää mitään tietoa Google Analyticsiin, eikä kävijädataa kerry. Myös Universal Analyticsissa luodut yleisöt, tapahtumat ja konversiot lakkaavat toimimasta muutoksen jälkeen, eivätkä ne ole siirrettävissä uuteen Google Analytics 4 -omaisuuteen.
Jotta kävijädata ei katkea ja sivuston liikenteen laadukkuutta sekä mainoskampanjoiden toimivuutta pystytään mittaamaan jatkossakin ilman katkoksia, siirtyminen uuteen GA4-omaisuuteen on syytä aloittaa mahdollisimman nopeasti. Näin datan keräämistä ei tarvitse aloittaa nollasta.
UA -> GA4 -migraatio historiadatan kannalta ei nykyisen tiedon mukaan ole mahdollista suoraan. Et varmasti halua ajautua tilanteeseen, jossa kaikki datan keruu alkaa alusta? Siksi nyt on viimeistään aika aloittaa GA4:n käyttö Universal Analyticsin rinnalla!
Miksi GA4?
Google Analytics 4 on Googlen mittaushistorian suurin yksittäinen muutos ja sen mukana tulee tukku uudistuksia ja parannuksia vanhaan Universal Analyticsiin verrattuna. Google Analytics 4 julkaistiin jo lokakuussa 2020 beta-versiona. Google onkin keskittänyt kaikki analytiikan kehityspanokset viimeisen kahden vuoden aikana GA4:n kehittämiseen.
Universal Analytics on rakennettu aikana, jolloin internetin selaamiseen käytettiin pitkälti pöytätietokoneita ja läppäreitä. On siis sanomattakin selvää, että mittaustapa on vanhentunut.
Uusi GA4 tarjoaa käyttäjilleen tarkemman työkalun ostopolkujen seuraamiseen eri laitteiden välillä. Data on entistäkin todenmukaisempaa ja olettamukset sekä arvailut voidaan jättää pois.
GA4 tuo uusia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia erityisesti seuraavissa:
Kävijän elinkaari ja polku yli päälaitteiden
GA4 tarjoaa tehokkaampia tapoja ymmärtää kävijöiden polkuja ja käyttäytymistä sekä yksittäisen käynnin että koko elinkaaren aikana.
Yksityisyyden hallinta
GDPR toi muutoksia evästeiden asettamiseen käyttäjien laitteisiin ja tämä näkyy myös verkkoanalytiikan käsittelyssä. Universal Analytics vaatii toimiakseen evästeitä, joten dataa ei kerätä evästeettömiltä käyttäjiltä.
Google Analytics 4:ssä evästeiden kieltäneiltä käyttäjiltä voidaan kerätä dataa ilman henkilötiedoksi luokiteltavia yksilöiviä tunnisteita. Google tulee hyödyntämään tätä dataa mallinnuksiin, joissa kävijäseurannasta puuttuvat tiedot saadaan palautettua raportointiin yksityisyys huomioiden. Näin ollen Google Analytics 4 tarjoaa mahdollisuuksia seurata käyttäjiä myös ilman evästeitä. GA4 muun muassa anonymisoi ip-osoitteet automaattisesti ja mahdollistaa kohdennetun datan poistamisen jopa yksittäisen käyttäjän tasolla.
Yksikään käyttäjä ei siis putoa datan kyydistä pois, vaan kaikki käyttäjät saadaan rekisteröityä oikeille kanavilleen ja jälleen data on tarkinta mahdollista!
Ennustava analytiikka
GA4 tuo mukanaan ennustemallit tehokkaampaan mainonnan kohdentamiseen ja kävijöiden analyysiin (esimerkiksi todennäköisesti seuraavan seitsemän päivän sisällä ostavat -kävijät).
Kuvittele mainostajana tilanne, jossa luot yleisön GA4:n tunnistamista kävijöistä, jotka todennäköisesti ostavat seuraavan seitsemän päivän aikana, ja kohdistat mainontaa heille. Mielenkiintoista, eikö? Pääset myös tutkimaan näiden yleisöjen käyttäytymistä sivustolla, vaikka et heille mainontaa kohdistaisikaan.
Tavoitteiden ja tapahtumien määritys
GA4:n tehostetun mittauksen avulla voit asettaa automaattisesti seurantaan monia keskeisiä tapahtumia. Aikaisemman manuaalisen asennuksen sijaan monet tapahtumat saa nyt helposti seurantaan vain napin painalluksella. Tapahtumat voidaan yksinkertaisesti asettaa myös tavoitteiksi, mikä säästää valtavasti aikaa. Konversioseurannat ja räätälöidymmät tapahtumaseurannat hoituvat jatkossakin erikseen Google Tag Managerin kautta.
Raportointi
Uudessa GA4-versiossa on mahdollista luoda valtava määrä raportteja kerätystä datasta yhteen paikkaan palvelemaan juuri sinun yrityksesi tarpeita. Ennen vietit pitkiä aikoja Universal Analyticsin välilehdillä selvittämässä tärkeimpiä avainlukuja liiketoimintasi kannalta. Nyt pääset tekemään yhden raportin ja saat kyseiseen raporttiin kaiken tarpeellisen tiedon yhteen näkymään, jota pääsette seuraamaan yrityksen sisällä.
Mitä nyt?
Jos GA4-mittausta ei ole vielä asennettu sivustolle, on se syytä tehdä välittömästi. Nykyisellään GA4 on hyvä luoda Universal Analyticsin rinnalle. Tässä kohtaa kannattaa varmistaa, että GA4 kerää vähintään perustietoa sivuston käytöstä ja tärkeimmistä konversiopisteistä sekä liiketoiminnan kannalta olennaisimmista metriikoista ja muuttujista.
Olennaista on aloittaa myös valmistautuminen ja suunnittelu kohti siirtymää, jossa GA4-versiosta tulee ensisijainen web-analytiikan datalähde. Myös mahdollisen Google Ads -mainonnan yhtenäistäminen GA4:n kanssa on huomioitava konversioiden ja yleisöjen muodossa.
Tarvitsetko apua Google Analytics 4:n käyttöönottoon? Tagomon Google-tiimi auttaa mielellään sinua!